28.9.10

Tanam Tembikai.....


Hari ini aku masuk ladang...sejak aku kerja ni bnyak kali gak aku masuk ladang...ari tu tanam limau,pastu ari ni aku tanam tembikai lak....sebenarnya best masuk ladang tanam2 sayur and sebagainya...namun satu aje yg menjadi masalah kepada aku iaitu aku mudah penat!!!!..Almaklumla...org mcm aku ni mmg cepat penat...tp bnyak taw pengalaman aku dapat..

Hari ini aje dekat 2 batas kami duk tanam tembikai warne merah and kuning...4 info pd tuan2 yg sudi bace blog aku ni...Tanaman seperti tembikai sbnrnya senang ditanam...cume ia bergantung kpd keazaman kite utk tanaman...yg aku taw...benih tmbikai perlu direndam 8 jam sebelum letak dalam bnde yg ade lubang2 tue..( maapla...aku xreti nak terangkan..)...

Pastu bekas tue perlu ditutp seminggu sebelum diubah ke tapak semaian betul...pastu baru leh kite tanam tembikai and jgn lupe letak baje...nnt xhidup lak tembikai yg kite tanam...Banyak lak aku merapu raban tntg tembikai...yelah bile keje gan pertanian...scra automatik otak aku beralih kepada sektor pertanian lak....alamak...susahla mcm ni....Aku xnak mengomel pnjang2...otak aku dah tepu kene panas melangut maen tanam timun cina ( bahasa TRG ) td....ok ya!!! Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment