13.7.09

Jodoh...

alhamdulillah...td aku terbukak laman web www.iluvislam.com....bukan terbukak..tp saja2 bukak...bagus laman web tue..penuh dgn manfaat berguna bg org muslim..aku pon rse syukur gak terbuka laman web itu...bnyak gunanya pada kehidupan aku....dalam aku duk menekan2 tue..aku masuk dalam thread forum die...terjumpa la satu perbincangan mengenai "jodoh".....

ermm........terfikir lak aku..bile la jodoh aku nak sampai...kawan2 pon ramai dah kawin..tipula kalu dalam diri xde nafsu nak berkahwin tue....tp bile difikirkan balikk...aku ni layak ke x nak kwin awal sdgkan nak jaga diri sendiri pon xmampu...ni nak jaga org lain yakni bakal suami...so? aku pon bantutkan niat aku tue...aku tnye pada diri aku sendiri..." engko dah gatal sgt ke farid?"...so dgn muhasabah diri ni...boleh buat aku pikir dua kali...

Mengikut forum yg aku bace tue....jodoh ni terbahagi tiga...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini




Jodoh dari Syaitan… berkenalan, berpegangan tangan, buat maksiat, mengandung lalu bernikah.

Jodoh dari Jin… berkenalan, bertepuk sebelah tangan, lalu dibomoh dan disihirkan sebelah pihak sampai tunduk mengikut kemahuan lalu bernikah.

Jodoh dari Allah… cinta berputik, masuk meminang dan langsung bernikah, itulah SYURGA CINTA.


..Itulah antara kriteria2 jodoh yang ade dalam dunia ni( mengikut forum tu la)....then utk pengetahuan semua...untuk memulakan perjalanan jodoh ni mestilah ade rase CINTA kan? so ape itu cinta...? bagi aku cinta itu suci...tp terpulang pada manusia nak mencorakkan cinta itu..kalu letak pelbagai jenis dosa maka kotorlah cinta itu..walaupun di sental dengan detergen yang paling berkuasa pon xkan hilang melainkan dengan izin YANG ESA....

Cinta ni pulak pelbagai jenis...jangan ler korang ingat cinta tu mesti teringat pada pkwe je...cz dalam hidup kita ni sentiasa memerlukan cinta...cinta utk family..kwn2...binatang...tumbuhan dan sbgnye la...bagaimana kalau xde cinta..????? ermm..susah gak nak jawab tuh..bagaimana kalu dalam dunia ni xde cinta.....? xke haru..?

Kalaulah ada cinta dalam dunia ni..
-xde pasangan suami isteri bercerai berai
-xde ibu bapa yang duduk umah org tua
-xde anak yang kene buang setiap tahun
-xde rakan yg bergaduh ( siap masuk dlm utube..konon2 nak nunjuk die hero....piiiiiirahhhh...)
-xde wujud sengketa sesama agama...
-xde peperangan dan penindasan
-xde manusia zalim pada binatang
-xdelah hutan menjadi mangsa pada kerakusan...



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Itu baru sedikit yang aku senaraikan...sebenarnya masih bnyak lagi yang kita buat...kerana bagi kita...kita xnmpak keagungan cinta itu...CINTA itulah sebenarnya mengajar kita erti kasih sayang...tp kita telah dibutakan...bukan cinta itu buta..cinta xbuta...tp yg buta adalah kita...janganlah kita membanggakan sapae diri kita kalau kita bodoh dan bengap tntg cinta....CINTAILAH ORG LAIN SPTMANA RASULLULLAH MENYINTAI UMATNYA...insyallah....



No comments:

Post a Comment