7.7.09

DeTiK...dEmI DeTiK.....


Hari ini ( 7 julai 2009 ),dah dua hari aku balik semula ke tempat aku berpenat lelah menjadi hamba kepada buku dan segala asignment..uuu.....sedih tggl kampung...ingat kat aym itik kat kg...termasuk kerbau lembu aku..then of course la my mum n yg sewaktu dengannya..banyak kenangan sepanjang dua bulan aku cuti..aku pon da selamat dan bebas drp praktikal..selamat...but the one more thing that i never forget is aku berjaya menjadi seorang petani yang berangan berjaya...kui2X...untuk pengetahuan korang aku sebenarnye praktikal di jabatan pertanian di daerah aku la..banyak gak la kenangan yang best..


Ni adalah antara gambar2 kebun yang berjaya aku " jahanamkan" sepanjang praktikal tu berlangsung....seghonok kerja ni..balik umah terus pengsan tanpa mandi dulu..hehehe....gmbar ni adalah belas ehsan kwan aku..aku ni harapkan kamera die je lah...ade gak pengalaman aku duk menonggeng kat kebun YB kat daerah aku...tolong die tanam limau...satu perangai manusia yg xdpt dielakkan adelah penyakit kemalasan...aku pon tak terkecuali kena santau malas ni masa aku duk praktikal kat situ...tp aku respect abes kat golongan petani kg yang ade kat kampung aku cz diorg mmg rajin..kalu boleh nak bermalam kat kebun diorg...

so rakan2 sume..kita hendaklah menghargai segala jasa dan penat lelah petani seluruh dunia terutama Malaysia cz siapalah kite tanpa petani...kite xdpt nak makan kalu xde padi yang ditanam...selalulah letakkan cogan kata iklan dalam tv tu yg model die si farah tu ( msa die berlakon masa zaman kecik2 dulu )
" Sebutir nasi ibarat setitik peluh petani"

Hargai jasa mereka..kerana mereka menyediakan makan minum kita...sayonara sume...assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment