1.9.09

Merdeka..!!!

Alamak...aku terlewat nak mengucapkan selamat hari kebangsaan yang ke 52 kepada seluruh rakyat malaysia khususnya yang merasakan diri mereka telah merdeka...kepada mereka2 yg merasakan sebaliknya lantak korangla...tp sekurang2nya hormatilah hari yang bersejarah ini...sesungguhnya merdeka ini bukan datang dengan senang kpd kita tetapi merdekanya kita diiringi dengan jutaan liter titisan darah pejuang2 bangsa...sebatalion tangisan mereka2 yg kehilangan para perajurit2 negara dan titisan keringat mereka yang berbakti pda nusa dan bangsa...

Ingatlah wahai teman semua...segala apa yg kita kecapi skrg bukan utk kita suka2 sahaja..tp utk masa depan generasi akan datang...Kemerdekaan ini adalah AMANAH yg harus kita jaga kerana kita sudah berjanji apabila kita menjadi warganegara malaysia..Seimbas lalu kita kibarkan jalur gemilang di atas bumbung rumah,syarikat,sekolah dan sbgnya untuk menghormati saat2 yg indah ini...walaupun aku tidak dapat merasai pahit manis org terdahulu...tp bila aku dgr mak aku citer tntg zmn2 die jd gadis yg rupawan dulu..cewahh...ssah sgt2 hidup die..aku xdpt bygkan kalu aku pon hidup macam die skrg...mau nangis xberlagu aku..Mak aku ade citer..masa zmn sebelum merdeka dulu die cume pakai guni beras je sbg pakaian dia..Xde kain...duit apatah lagi.kalu dgr siren Jepun je..terus die masuk rumah...tu blom lagi nenek aku cter...mau berlinang airmata aku..

Merdeka membawa makna yg mendalam pada kita...sebut je perkataan " merdeka" anak kecik pon tau...tp ramai yg xtaw erti yg tersirat di sebalik sume tue...ramai yg kata kita belum merdeka lagi.masih lagi di jajah..aku xnak komen pnjg2..mybe betul...mybe x....susah nak menilai maksud dan tafsir drp org lain...Cume aku ingin membawa kalian semua menerokai pencipta bendera Malaysia yang gagah berkibar di Udara skrg ni....Mngkin kita xkenal siapa dia...tp bendera negara kita adalah hasil 'contengan keramat' beliau...kerana beliau bendera ini tegar bertebaran di angkasa....



Beliau yang diuar2kan ialah Allahyarham Mohamed Hamzah, pencipta bendera Malaysia yang kini dikenali sebagai Jalur Gemilang. Bendera Malaysia dicipta pada 1947.Jujur aku nak bgtahu...dulu aku xkisah n xpernah amek tau pasal pereka asal bendera ini...Namun malam ni..entah kenapa aku trasa macam mahu membicarakan sesuatu mengenai lelaki ini...seharusnya kita berbangga dengan beliau...kerana kreativiti beliau menyebabkan bendera Malaysia dikenali seantero dunia....

Aku menghargai beliau..amat menghargai beliau...semoga rohnya tenang di alam sana....bersama dgn perajurit2 yg syahid mempertahankan nusa dan bangsa....semoga mereka akan sentiasa dirahmati dan diberkati...AL FATIHAH...

No comments:

Post a Comment