1.9.09

Tanah Itu Hak Aku.....



Assalamualaikum...selamat tghri sume...alhamdulillah..aku baru sahaja siap satu kelas pada hari ini..kelas yg memerlukan aku spy jd terlebih aktif...bukan pe..kelas ni mmg mengancam jiwa dan raga aku cz lec die ganas bukan maen...N pada kuliah hari ni jugak memberi pengajaran baru kepada aku tentang pemilikan tanah di malaysia ini....so aku nak kongsikan ape yg aku belajar hari ini kat korang yg melintas di blog aku ni...hehehehe...
Menurut ajaran sifu aku...tanah di malaysia tertakluk pd "national land code 1965" di mana State has a power to control averything bout the land..so pe2 je yg state nak buat terhdp tanah state ade hak..pastu barulah pemilik tanah tersebut...Pastu ade satu perkara yg buat aku tertarik ati ialah.." abuse about sell or lease out land to non malays in the case of malays reserve land...kpd rakan taulan yg ade ade hati nak jual tanah pd org non malay pdhal die melayu baek hentikan aje perbuatan anda krn ia nya SALAH...di sisi law of land....kdg2 aku pikir gak..aku harap xdelah yg terasa atau tersangap dgn ape yg aku bakal katekan ni..bg aku mende ni ade bgusnya memandangkan situasi org melayu skrg makin terkebelakang...so sudah tibe masenya org melayu fikir utk masa depan gak..
JAnganlah kita duk pikir nak jual je tanah kalu rse terdesak..cz tanah skrg bukan macam dulu lg...nilai tanah skrg lebih mahal berjuta2 pound sterling pd yg dulu..so fikir2kanlah sebelum nak jual tanah u all...sdgkan di indon pon maha hebat penangan tanah ni sampaikan org akan menganggap sape2 yg punya banyak tanah di indon punya kuasa yg hebat...sdgkan kita di Malaysia mewah dan sllu dimanjakan sampai xsedar sume ni....lec aku pon ade cakap...tanah di Indon mmg mengalami krisis yg teruk smpaikan penduduk dia duduk dalam jarak 1km tu dalam 1500 org...bygkan sahabat...kat sini kita sepatutnya bersyukur dgn ape yg kita ada..tp di sana..mereka hidup dalam kesusahan...

No comments:

Post a Comment